Скарби київського метро: мозаїки, вітражі і не тільки

Скарби київського метро: мозаїки, вітражі і не тільки Фото: kyiv.novyny.live

Ми користуємося метро майже щодня. Здавалось би, воно давно вже стало чимось звичним. Але насправді, заклопотані буденними справами, ми багато чого не помічаємо. І це при тому, що майже на кожній станції на тебе чекають художні скарби: мозаїки і вітражі, карбування і барельєфи.

Адже метро це не тільки найшвидший транспорт і надійне бомбосховище, а ще й пречудова "галерея". Давай, все роздивимось!

"Почайна"

Колишню станцію "Петрівка" прикрашають одразу декілька різновидів монументального мистецтва.

Мозаїка. Фото: Олександр Панченко

З одного входу на платформу — мозаїка, з іншого — вітраж. На самій платформі — карбування. Усі роботи виконані у 1980 році.

Вітраж. Фото: з вільних джерел

А створила їх художниця Людмила Семикіна (лавреатка Шевченківської премії) у дуеті зі своїм сином Сетраком Бароянцем. 

Карбування. Фото: з вільних джерел

Людмила Миколаївна — знакова для української культури постать. Саме її виключали зі Спілки художників України разом з Аллою Горською за участь у створенні вітража "Шевченко. Мати" у холі Київського університету (який дуже не сподобався тодішньому партійному керівництву).

Пізніше Семикіну поновили у Спілці і знову... виключили — за підписання листа з протестом проти цькування дисидентів. 

"Поштова площа"

Вітраж "Дніпро". Фото: Олександр Панченко

Художнім оформленням станції займалася талановита українська художниця Ірина Левитська. Це її вітраж з кольорового скла ти можеш побачити у торці платформи.

0 / 0

Єдине, роботі трохи не щастить з... пилотягом, який тамошні прибиральниці вперто "паркують" поруч (тим самим закриваючи значну частину зображення). А ще вітраж має підсвітку, але працює вона, на жаль, нечасто.

Фото: tov_tob.livejournal

Зверни увагу — у вестибюлі живуть ластівки. Цю крилату шістку птахів вибили за ескізами Левитської майже 50 років тому! 

Ескіз станції. Видно, що спочатку вітраж мав інший вигляд.
Фото: з вільних джерел

"Контрактова площа" та "Лісова"

Карбування на "Контрактовій". Фото: Олександр Панченко

Художнє оформлення обох станцій також робила Ірина Левитська.

На "Контрактовій" вона майстерно зробила карбування з умовною назвою "Академія" — це шана на честь Києво-Могилянської академії.

А от "Лісову" прикрасила вітражами. На жаль, час та люди їх не пожаліли: більшість робіт збереглися лише фрагментарно.

Фото: Олена Борисова

 

"Тараса Шевченка"

Барельєф. Фото: з вільних джерел

У торці платформи — барельєф Кобзаря роботи Олександра Міловзорова. Критики часто закидають цій роботі, що вуса Шевченка "якісь асиметричні". Насправді ж, вуса Тараса Григоровича саме такими і були: один кінчик довший за інший (просто подивись, наприклад, на відомий портрет Кобзаря Івана Крамського).

Що цікаво, у планах оформлення станції планувалося зробити акцент на українському колориті. Наприклад, касовий зал збиралися розписати а-ля петриківка. А сам барельєф збільшити та розмістити на темно-червоному тлі. Але не склалося. Тож з колориту маємо тільки гілочки калини поверх колійних стін.

"Олімпійська"

Фото: Олександр Панченко

Ще одна станція, яку оформлював Міловзоров. Проте на відміну від попередньої, тут художнику дозволили проявити свій талант у повному обсязі та блиску. 

Фрагмент декоративної решітки.
Фото: Олександр Панченко

На платформі — яскрава мозаїка. У касовому вестибюлі — карбування, вітраж та кераміка (сценки з футболістами та хокеїстами).

Фото: Олександр Панченко

"Театральна"

Одна з найбільш постраждавших через декомунізацію станцій. Бо її інтер'єр складався з 6-тонного бронзового барельєфа Ілліча (до речі, його так і не демонтували, а лише прикрили щитом з муралом) та прапорів з ленінськими цитатами. Зрозуміло, що усю цю ідеологію треба було прибрати.

Проте залишилося дещо дійсно ефектне і дивовижне (подібної роботи більше ніде не має!):  пречудовий рельєф біля ескалаторів (зі стіни, закручуючись вихором, він переходить на стелю).

Фото: tov_tob.livejournal

Це робота скульптора Анатолія Куща. Саме його роботи прикрашають сучасний Майдан (Монумент Незалежності, архістратиг Михаїл на воротах).

Фрагмент барельєфу. Фото: Олександр Панченко

"Либідська"

Фото: з вільних джерел

Сьогодні цей металевий рельєф авторства Ернеста Коткова побачити доволі складно: його закрито парканом — йде ремонт екскаваторів. 

Серед інших знакових київських об'єктів Коткова: оформлення інтер'єру Річкового вокзалу, аеропорту "Бориспіль" (окрім однієї роботи все знищено), мозаїка на фасаді будинку по проспекту Берестейському, 21 та монументи на Троєщині. 

До речі, ще одна "метровська" робота художника прикрашає стіни наземного павільйону станції "Гідропарк": 

Фото: з вільних джерел

"Золоті ворота"

Ця станція — візитна картка метрополітену. Ще б пак — її неодноразово визнавали однією з найкрасивіших у світі! 

Фото: tov_tob.livejournal

Автори неймовірних мозаїк: українські художники Григорій Корінь та Володимир Федько.

Старовинні київські церкви

Що цікаво, Григорій Корінь настільки любив та жив своєю професію, що мозаїка супроводжує його навіть після смерті: вона прикрашає могилу митця.

Мозаїка на могилі митця. Фото: з вільних джерел

 "Видубичі" та "Осокорки"

Це єдині київські станції метро, у декорі яких розміщено емалі!

0 / 0

А виконали їх чудові митці — два Олександри: Бородай і Бабак. 

Якщо зайдеш до Михайлівського Золотоверхого собору, то побачиш там композицію "Страшний суд" — пензля Бородая. А якщо пощастить потрапити до обсерваторії у Голосієві — зможеш помилуватися пречудовими емалями Бабака. 

Також читай: 5 книг про українських митців, яких ми маємо знати

Знайшли помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
45005991_571232313299079_3041464559333277696_n.jpg - Олександр Панченко
Редактор і фанат книжок. Люблю дивитись по сторонах — у такий спосіб можна побачити багато цікавого.
Знайшли друкарську помилку?

Роботу над знаковим проєктом для виликого стримінгового сервісу не зупинила навіть війна.

Цей сайт використовує cookie-файли
Більше інформації